VIDEO PILIHAN

Thursday, October 20, 2011

AMALKAN 5M DALAM DIET LEBARAN



1.   Apakah 5M?

5M merupakan satu pendekatan baru Kementerian Kesihatan Malaysia dalam meningkatkan taraf hidup masyarakat Malaysia terutamanya dalam pengambilan makan secara sihat.

5M merupakan singkatan bagi:
  1.                              mengurangkan gula
  2.                              mengurangkan garam
  3.                              mengurangkan minyak
  4.                              melebihkan buah-buahan
  5.                              melebihkan sayur-sayuran



2.     Bagaimanakah kita boleh kurangkan gula sepanjang lebaran ini?

Gula sebenarnya boleh terdapat secara semulajadi (dalam buah-buahan, sayur-sayuran berkanji, susu dan hasil tenusu) atau secara tersembunyi (gula yang ditambah semasa memproses makanan dan semasa memasak di rumah. Contohnya minuman bergas, minuman cordial, minuman bergula, gula-gula serta kuih-muih tradisional).

Pengambilan gula yang sederhana dalam sehari adalah dalam lingkungan 10 sudu teh (50 gram) termasuk bagi gula semulajadi atau gula tersembunyi.

Gula dalam minuman adalah amat berbahaya kerana badan kita tidak dapat tukarkan gula ini kepada tenaga. Gula yang terkumpul ini akan ditukarkan kepada lemak yang menyebabkan seseorang itu gemuk dan berisiko mengidap penyakit seperti diabetes dan penyakit jantung. Gigi juga boleh rosak.


3.     Bagaimanakah kurangkan gula semasa lebaran?

Kurangkan memakan kuih-muih yang manis. Boleh diambil tapi pastikan dalam kuantiti yang sederhana.

Lebihkan minuman air kosong daripada air gas atau air manis yang lain.

Jika membuat kek atau biskut raya sendiri, kurangkan penggunaan gula dalam resepi. Contohnya kandungan gula dalam kek boleh dikurangkan kepada separuh tanpa menjejaskan rasa kualitinya.

Pilih buah-buahan segar sebagai pencuci  mulut. Kalau menggunakan buah dalam tin, pastikan memilih buah-buahan dalam tin yang menggunakan air atau jus semulajadi. Kurangkan gula dalam makanan, tambahkan senyuman sepanjang lebaran.



4.   Garam diperlukan dalam menyedapkan juadah makanan. Tetapi pengambilan garam secara berlebihan merbahayakan kesihatan. Apakah cara lain untuk mengurangkannya?

Kita memerlukan garam dalam kuantiti yang sedikit. Ini kerana garam yang berlebihan berkait dengan tekanan darah tinggi. Jadi, sepanjang lebaran pastikan tidak menggunakan garam secara berlebihan.

Selain itu, bahan-bahan makanan seperti herba (kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) boleh juga dijadikan pengganti dalam menyedapkan juadah. Bahan-bahan seperti ini kurang bahan perisa dan ia juga mempunyai khasiat tersendiri yang baik untuk kesihatan.


5.  Apabila menjelang lebaran, masyarakat kita banyak menggunakan minyak dalam masakan. Ini ditambah pula dengan penggunaan santan membuat rendang. Macam mana pula dengan penggunaan minyak?

Dalam konsep 5M, penggunaan minyak perlu dikurangkan. Ini kerana penggunaan minyak yang berlebihan dalam masakan boleh menguundang penyakit.

Sekiranya untuk membuat rendang, cuba elakkan menggunakan minyak masak. Cukuplah hanya menggunakan santan sahaja kerana santan boleh bertindak sebagai minyak. Jadi apabila minyak dan santan digunakan sekali, ia menyebabkan minyak berlebihan.

Cuba elakkan menggunakan santan yang terlalu pekat.

Sekiranya menggunakan minyak, elakkan memasak makanan yang mengandungi minyak dalam makanan.


6.     Buah-buahan sering dilupakan semasa menghidang juadah semasa lebaran. Bagaimana untuk menggalakkan masyarakat mengambil buah-buahan di hari raya nanti?

Kebanyakkan masyarakat pada hari ini sering menjadikan kek, coklat dan gula-gula sebagai hidangan atau pemanis mulut. Tetapi mereka lupa bahawa buah-buahan juga boleh dijadikan sebagai pemanis mulut juga.
Buah-buahan yang pelbagai jenis rasa, warna, bentuk dapat menarik tetamu. Bukan itu sahaja, malah buah-buahan juga kaya dengan vitamin C yang amat diperlukan badan terutamanya kesihatan gigi.

Jadi, tiada masalah untuk kita melebihkan buah-buahan dalam kita menyambut lebaran.


7. Sayur-sayuran penting untuk kesihatan. Tetapi semasa lebaran kebanyakkan juadah lebih menjurus kepada daging dan ayam. Jadi adakah dengan pengambilan sayur-sayuran dapat mengimbangi diet yang sihat?

Sayur-sayuran mengandungi serat dan zat minerak yang penting untuk tubuh dan sistem penghadaman. Kehadiran serat ini dapat membantu mengurangkan tahap kolestrol darah.

Jadi hidangan sayur-sayuran amatlah penting semasa menikmati juadah lebaran kerana ia dapat mengimbangai diet kita terutama sekali tahap kolestrol darah yang terhasil daripada pengambilan daging dan ayam.

Misalnya, semasa memasak mi goreng, lebihkan sayur-sayuran sebagai rencah dalam masakan mi tersebut. Sayur-sayuran juga boleh dihidangkan sebagai ulam-ulaman semasa menikmati juadah yang lain. Selain itu, terdapat juga juadah lebaran yang mengandungi sayur seperti lontong.








No comments:

Post a Comment